Det er 10 år siden reklamebyrået Folkebadet etablerte seg i Porsgrunn. I løpet av de årene har det vært mange spennende oppdrag innenfor design og kommunikasjon.
– Det har vært spennende oppgaver for mange ulike kunder gjennom årene. Når vi tenker etter, har vi vært med å sette profilen på en rekke bedrifter som synes godt i nærområdet. Noen ganger glemmer jeg selv alt som er gjort. Det er litt gøy å se resultatet av det vi har laget, som for eksempel jubileums-logoen til SpareBank 1 Telemark som ble lansert på Odd-drakta, sier kreativ leder Fredrik Gustavsen, som har vært med siden starten.
Folkebadet har også mange faste kunder på ulike tjenester. – Jeg kan jo tilføye at vi også har regelmessige oppdrag gjennom året, for blant annet Industriuka, PIT og Grenland Friteater, Solberg Bil, Ælvespeilet og Hvite Busser, sier byråleder Benedicte Rosenberg Brustad.
For 10 år siden etablerte eierne og svogerne Paal Yngvar Kapstad og Anders Rambekk bedriften i Porsgrunn. Familien driver også Reklameservice Vestfold-Telemark i Sandefjord som feiret 40 år for noen år siden. Anders og Paal hadde begge bosatt seg i Grenland og ønsket å starte noe sammen. De fikk mange spørsmål fra kunder av Reklameservice om de ikke også kunne lage logoer, nettsider og annonser. Da kom ideen om et søsterselskap; et reklamebyrå som kunne ta oppdrag for både Reklameservice og andre kunder.
– De to selskapene har vært en styrke for oss, fordi vi kan levere et bredt spekter av tjenester til kundene våre. Det kan være logo og nettsider fra Folkebadet, og skilt, beachflagg og bildekor fra Reklameservice. Vi kan betjene en rekke markedsføringsbehov etter hvert som kundens bedrift utvikles, sier Anders.
– Vi får mange spørsmål om hvorfor vi heter Folkebadet. Navnet har sitt opphav i kontorlokalene våre som i gamle dager var Porsgrunns folkebad. Huset vårt har en særlig sterk historie for folk i nærområdet. Det er ikke hver dag det kommer mennesker inn for å spørre etter badstua, men det har skjedd. Det har også skjedd at en nyinnflytta familie la planer om å sjekke ut byens svømmehall hos oss. Heldigvis googlet de Porsgrunns Folkebad før de sto her i badetøy, forteller Benedicte.
– Vi som jobber her i dag, ønsker å fortsette å bygge videre på alt det gode som har skjedd innenfor Folkebadets fire vegger. Her har mange verdensproblemer blitt løst, og bygget var sterkt assosiert med kommunikasjon. Derfor ble også navnet på byrået Folkebadet. Vi skal ikke påstå at vi kan løse alle verdens problemer, men vi skal jobbe hardt for å løse de utfordringene som kundene våre deler med oss, smiler Benedicte.
Benedicte Rosenberg Brustad, byråleder i Folkebadet
Folkebadet er folka. Målet er hele tiden å utvikle bedriften. – Vi setter stor stolthet i leveranser. Vi er avhengige av dyktige medarbeidere, og kundene er et stort fokus hos oss. Vi prøver å strekke oss det lille ekstra. Når vi jobber med et oppdrag, skal kunden få første prioritering. For å levere kvalitet og kundefokus hver dag, har vi skapt et inkluderende miljø med stor åpenhet, med mye selvstendig ansvar, samtidig som vi jobber i team på mange prosjekter. Våre verdier er raus, modig og i bevegelse. Vi skal trives på jobb og har et uformelt miljø, som skal komme kundene til gode. Det vil si at vi skal tørre å utfordre og hive oss rundt for kundene våre, hvis det trengs, forklarer Benedicte.
I fjor utvidet Folkebadet også sin virksomhet med et kontor i Drangedal. – Vi har gjennom en del år fått flere faste kunder i Drangedal, som Drangedal kommune, Drangedal Sparebank, Gautefall Skilodge og Hulfjell Vannpark, så det var naturlig å opprette et avdelingskontor. Jeg sitter i Drangedal stort sett hver torsdag. Vårt mål er å være åpne og tilgjengelige for alle som har spørsmål rundt kommunikasjon, strategi, design, nettsider, sosiale medier og profilering, tilføyer prosjektleder Håkon Nordby.
Folkebadet og Reklameservice omsetter i dag for omkring 19 MNOK i året. – Vi er i kontinuerlig utvikling og tar gjerne en prat med erfarne designere eller webutviklere, som ønsker å bidra til videre vekst.
Ironisk nok har vi nok ikke alltid vært gode til å prioritere oss selv. Tiden vår skal jo benyttes på å gjøre kundene gode, å få frem deres bedrift, profil og budskap på den beste måten. – Nå som vi er 10 år, har vi tatt oss litt tid til å få frem vår egen bedrift, avslutter Benedicte.